Menestyvän myyjän tärkein taito?
Henriksson Sales Consulting Oy, Tapani Henriksson - Myyntivalmennus
Olen ollut superonnekas, kun olen saanut matkustaa rakkaan harrastukseni, perhokalastuksen, parissa ympäri maailmaa. Reissuilla olen tavannut toinen toistaan mielenkiintoisempia ihmisiä ja kuullut lukemattomia tarinoita.
Yhdellä kalastusmatkalla kohtasin amerikkalaisen bisnesmiehen, jolla oli enemmän tarinoita kuin kukaan muu leirissä. Hän puhui tauotta omasta liiketoiminnastaan – kaasu- ja öljykentistä sekä bitcoinien louhinnasta kallion sisään rakennetussa palvelinsalissa, jota hän pyöritti ja jäähdytti omalla energiallaan.
Älä kysy yksityiskohtia – en pysynyt kärryillä itsekkään.
Hänellä oli kaikki: valtavasti rahaa, oma yksityiskone ja naisystävä, jonka kirurgi oli leikellyt hänen toiveidensa mukaiseksi.
Mutta jotain olennaista puuttui – kunnioitus muita kohtaan. Hän kohteli kalastusoppaita ja ympärillään olevia ihmisiä epäkunnioittavasti, puhui päälle eikä kuunnellut ketään.
Viikon loppuun mennessä kukaan ei halunnut istua hänen kanssaan samassa pöydässä.
Myynti ei ole puhumista – se on kuuntelemista
Kuten elämässä, myös myynnissä ratkaisee se, miten kohtelet muita. Kuunteletko asiakasta vai puhutko itsesi ulos pöydästä?
Parhaat myyjät eivät ole niitä, jotka täyttävät huoneen puheellaan, vaan niitä, jotka pysähtyvät kuuntelemaan, ymmärtävät asiakkaan todelliset tarpeet ja tarjoavat ratkaisuja aidosti auttaakseen.
Kuunteleva myyjä rakentaa luottamusta
Luottamus avaa ovet pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin
Pitkäaikaiset suhteet tuovat kestävää myyntimenestystä
Moderni Myyntikonsepti – suuret korvat, pieni suu
Modernissa myynnissä puhumisen määrä ei ratkaise, vaan kuuntelemisen laatu.
Moderni Myyntikonsepti opettaa myyjälle:
Suuret korvat: kuuntele asiakasta vähintään kaksinkertaisesti siihen nähden, kuinka paljon itse puhut
Pieni suu: vältä turhaa jaarittelua ja keskity olennaiseen
Oikeat kysymykset: hyvät kysymykset avaavat keskustelun ja paljastavat asiakkaan todelliset haasteet
Aito auttaminen: ratkaise ongelma sen sijaan, että yrität vain myydä tuotteen
Kuuntelemisen taito ei ole vain myynnin työkalu – se on koko myyntikulttuurin kulmakivi.
Yhteenveto
Menestyvän myyjän tärkein taito ei ole vakuuttava myyntipuhe tai aggressiivinen neuvottelutyyli. Se on kyky pysähtyä, kuunnella ja ymmärtää asiakasta.
Kun myyjä antaa asiakkaalle tilaa kertoa, mitä hän tarvitsee, oikea ratkaisu löytyy luonnollisesti. Myynti muuttuu kaupanteosta kumppanuudeksi – ja siinä syntyy todellinen arvo molemmille.
Usein kysytyt kysymykset (Q&A)
1. Miksi kuunteleminen on tärkeämpää kuin puhuminen myynnissä?
Kuuntelemalla löydät asiakkaan todelliset tarpeet ja pystyt tarjoamaan ratkaisun, joka tuo hänelle arvoa. Pelkkä puhuminen voi peittää alleen tärkeät vihjeet, jotka ratkaisevat kaupan.
2. Miten voin kehittää kuuntelutaitoani myyjänä?
Harjoittele aktiivista kuuntelua:
Katso asiakasta silmiin ja osoita kiinnostusta
Älä keskeytä, vaan anna hänen puhua loppuun
Esitä jatkokysymyksiä asiakkaan kertomasta
3. Eikö myyjän tärkein tehtävä ole vakuuttaa asiakas puhumalla?
Ei. Vakuuttaminen ei perustu siihen, kuinka paljon puhut, vaan siihen, kuinka hyvin ymmärrät asiakkaan ja osaat tarjota hänelle parhaan ratkaisun.
4. Kuinka paljon myyjän tulisi puhua suhteessa kuuntelemiseen?
Hyvä sääntö on 70/30 – kuuntele 70 % ajasta ja puhu 30 %. Tämä ei tarkoita, että olisit hiljaa, vaan että keskustelu on aidosti asiakaslähtöistä.
5. Miten Moderni Myyntikonsepti tukee kuuntelevaa myyntityötä?
Moderni Myyntikonsepti antaa myyjille rakenteen ja työkalut, joilla:
Opitaan esittämään oikeita kysymyksiä
Rakennetaan luottamusta kuuntelemisen kautta
Dokumentoidaan asiakkaan tarpeet selkeästi
Muutetaan myynti asiakkaan ongelmien ratkaisemiseksi, ei vain tuotteiden esittelyksi
Tutustu Moderniin Myyntikonseptiin »
Haluatko nostaa myyntitiimisi tulokset uudelle tasolle? Tutustu myös: Moderni Myyntivalmennus